In het bank- en verzekeringswezen gaan miljarden euro’s om. ICT is de ruggengraat van deze sector: zonder systemen geen geldstromen, betalingen en polissen. Er werken tienduizenden financieel-economische professionals die vaak met privacygevoelige informatie te maken hebben die onder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) vallen. Dit betekent dat de banken en verzekeraars hier voorzichtig mee moeten omgaan en met Security maatregelen voor adequate beveiliging moeten zorgen.
Binnen het bank- en verzekeringswezen wordt al langer in ‘the Cloud’ gewerkt, een online Backup dienst die de werknemers in staat stelt om tijds- en plaatsonafhankelijk te werken via een internetverbinding. Interpolis was bijvoorbeeld een van de eerste bedrijven in Nederland die in de jaren negentig ‘het nieuwe werken’ introduceerde en vormt nog steeds een voorbeeld voor de bedrijven en sectoren die pas later volgden. Zolang de bank of verzekeraar de ‘Cloud’ goed heeft ingericht en beveiligd, is de bedrijfskritische data ook veilig wanneer zich een calamiteit voordoet. Het is cruciaal om met een betrouwbaar ICT-bedrijf te werken dat zorgt voor een passende inrichting en security van de systemen.
Toen de ING een paar jaar geleden aankondigde om een pilot te willen doen waarin geselecteerde klanten passende aanbiedingen werd gedaan door derden op basis van hun bankiergedrag, ontstond er een breed maatschappelijk debat over het gebruik van klantgegevens door banken. Dat banken en verzekeraars met Big Data het gedrag van klanten in kaart brengen om de dienstverlening hierop aan te sluiten, is natuurlijk een goede zaak. Maar hoe ver mag men gaan in het vergaren en koppelen van klantinformatie? Er wordt in het buitenland bijvoorbeeld geëxperimenteerd met verzekeringspremies afhankelijk van gedrag: bij een zorgverzekering is de premie gekoppeld aan een stappenteller (meer bewegen = lagere premie) en bij een autoverzekeraar aan de boordcomputer (gevaarlijke rijstijl = hogere premie). En mag deze informatie voor commerciële doeleinden worden verkocht, net zoals zoekmachines en sociale netwerken dit doen? Big data is niet alleen een ICT-vraagstuk maar vraagt ook om ethische afwegingen en beslissingen die passen bij de rol van de bank of verzekeraar.
Je zoekt een ICT-bedrijf dat kan helpen bij het inregelen en beheren van de ICT binnen je financiële instelling. Maar hoe kies je uit de meer dan 60.000 ICT-bedrijven die Nederland rijk is? Via VindICTbedrijf.nl kan je in contact komen met betrouwbare ICT-bedrijven. Plaats gratis en vrijblijvend je ICT-opdracht, hierna word je aan specialistische ICT-bedrijven gekoppeld die voldoen aan de zoekcriteria en met de beste klantbeoordelingen. VindICTbedrijf.nl is de makkelijkste weg naar een betrouwbaar ICT-bedrijf voor het bank- en verzekeringswezen.
Kies en vergelijk de 3 beste ICT-bedrijven op basis van reviews, specialisaties, partnerstatussen en ISO-certificeringen.
Vraag tot maximaal 3 offertes aan in een paar eenvoudige stappen. Alle grote en kleine ICT-opdrachten kunnen geplaatst worden.
Maximaal drie ICT-bedrijven reageren binnen 48 uur na het plaatsen van je ICT-opdracht om een offerte te maken.
Het lijkt er op dat onze site in privémodus of InPrivate wilt bezoeken. Helaas werkt dat in deze browser niet.
Je kunt een andere browser gebruiken, of je kunt deze modus uitschakelen en het nog een keer proberen.