De crisis is voorbij. Tenminste, als ik de kranten mag geloven. Vandaag las ik dat omzet van IT-dienstverleners in het tweede kwartaal van 2015 met 10% is gestegen. Volgens het CBS is zo’n groei binnen de ICT-sector zelfs een record. Goed nieuws voor de sector, maar ook goed nieuws voor de klant! Dat ene ICT-bedrijf vinden wat echt bij jouw organisatie en portemonnee past een stuk eenvoudiger.
ICT-bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond
De concurrentie in onze branche is groter dan ooit. ICT-bedrijven schieten als paddenstoelen uit de grond. Dat is gunstig voor de klant, want een groter aanbod betekent lagere prijzen. Meer ICT voor minder budget. Maar dat ene ICT-bedrijf vinden dat echt bij je past: dat wordt een stuk lastiger. Ook voor het ICT-bedrijf is het de afgelopen jaren steeds uitdagender geworden om leuke klanten te vinden, dat heb ik als accountmanager zelf ervaren.
Wat ging ik veel bij bedrijven langs. Heel goed luisteren, offertes maken en proberen die offertes daadwerkelijk getekend te krijgen. Vooral dat laatste bleek in het matige economische klimaat van de laatste jaren niet eenvoudig. Waar vroeger de bomen tot de hemel reikten, was er nu een budget ter grootte van een grasspriet. Steeds vaker werden opdrachten gecanceld, werd er gekozen voor een goedkopere partner of gooide de opdrachtgever het project over een andere boeg. Deze geluiden hoorde ik ook van andere ICT-bedrijven. Met lage budgetten maakt men andere keuzes.
Er zijn veel ICT-bedrijven die staan te trappelen om sales pitches te geven en offertes te schrijven. Nu klanten weer voorzichtig durven investeren, willen de ICT-bedrijven op de oude voet verder. Maar wil de klant dat nog wel? Ik geloof van niet. De crisis is voorbij, maar de kritische houding is gebleven. Het overtuigt mij er van dat het anders kan én anders moet, juist nu de markt weer aantrekt.
Daarom stopte ik met mijn baan als account manager
Daarom stopte ik met mijn baan als account manager en besloot ik zelf een verandering in beweging te zetten. Het resultaat is ICTpartnergezocht.nl. Een online platform waar klanten zelf bepalen wat ze écht belangrijk vinden aan een ICT-bedrijf. Locatie, bedrijfsgrootte, specialisatie, klanten kunnen overal op filteren. Andersom krijgen ICT-bedrijven de kans om zich op ons platform te presenteren. Op vakinhoud, daar waar ze eigenlijk het liefst mee bezig zijn. Het resultaat is eenvoudig. De beste matches tussen ICT-bedrijven en klanten komen vanzelf naar voren. Zonder lange trajecten, zonder eindeloze vergadering zonder verkooppraatjes. De nonsens voorbij en terug naar de inhoud. Daar geloof ik in.
Terug naar overzicht