E-Overheid: een visie, een zienswijze – of toch andere redenen in het spel? Net zoals in alle andere Europese landen, zet ook de Nederlandse overheid sterk in op de digitalisering van haar beheersdiensten. Een recent onderzoek van de Europese Commissie (de “Measurement of European eGovernment Services”) toonde dan ook aan dat alle Europese landen vooruitgang boeken op vlak van gebruiksvriendelijkheid van haar digitale diensten, de transparantie ervan en de veiligheid van haar datagegevens. Maar vanwaar deze rush naar digitalisatie en haar begrippen als e-overheid en e-government? En moeten ook wij een voorbeeld nemen aan deze toegenomen inspanningen om diensten steeds vaker digitaal aan te bieden?
De digitale vooruitgang in Nederland
Het eerder aangehaalde onderzoek van de Europese Commissie noemde Nederland een ‘accelerator‘ op vlak van e-overheid. Hiermee bedoelen ze dat Nederland, net zoals België, Duitsland, Frankrijk en de Scandinavische landen, het voortouw neemt en ook andere landen inspireert met haar digitale (r)evolutie. Het Kabinet-Rutte II introduceerde dan ook het programma Digitaal 2017. Dat programma moet de dienstverlening verbeteren en de digitale dienstverlening uitbreiden. Waar in 2016 88% van de 550 overheidsbrede diensten digitaal bereikbaar waren, moet dit op termijn 100% worden. Steeds meer van deze diensten moeten gebruik maken van digitale voorzieningen zoals DigiD.
Zijn we echt zo goed?
Inderdaad, “zijn we nu zo goed of is de rest zo slecht?“. Laat ons even vrij om onze oude vriend Louis van Gaal te parafraseren. Voorgaand onderzoek verdient dan ook enige relativering. Deze onderzoeken geven vooral een overzicht van de kwantiteit van de aangeboden diensten en laten de kwaliteit onbezocht achterwege. Andere onderzoeken en thesissen geven bijvoorbeeld aan dat ook Nederland nog een lange weg af te leggen heeft als het bijvoorbeeld aankomt op ‘Single Sign- on’ en het aansluiten van steeds meer overheidsorganen op MijnOverheid
Beweegredenen: dan toch andere redenen in het spel?
Alhoewel de Nederlandse overheid met alle plezier pronkt met tal van onderzoeken die haar voortgang bekrachtigen, vergeet diezelfde overheid maar al te vaak dat de gebruiksvriendelijkheid van haar digitale diensten misschien wel belangrijker is dan ooit tevoren. Als de overheid dat niet als prioritair ziet, dan moeten er inderdaad wel andere beweegredenen in het spel zijn. Dat de overheid niet zomaar vertrekt van een visie maar hier concrete voordelen hoopt uit te halen moge dan ook duidelijk zijn. Problematisch? Uiteraard niet. Welke die zijn? Efficiëntie, vereenvoudiging en de bijhorende kostenreductie. Hoe meer digitaal verloopt, hoe minder administratie manueel moet gebeuren. Dat resulteert in een handige besparing op bijvoorbeeld personeelskosten én helpt zo de belastingdruk te verlagen. En dat is goed voor iedereen.
Wat kunnen ondernemingen leren van deze e-overheid?
Wel, in de eerste plaats hoeven ondernemingen geen voorbeeld te nemen op vlak van de beleving van hun gebruikers. Maar wat ondernemingen wel moeten onthouden is dat ook voor hen e-business in een administratieve vereenvoudiging en kostenreductie kan én zal resulteren. Hierbij moeten ze bovendien, net als de overheid, blijvend inzetten op de beveiliging van de gegevens van haar gebruikers. Uiteindelijk is ondernemen dan ook het maximale uit de beschikbare budgetten halen – als zelfs de Nederlandse overheid inziet dat een dergelijke digitalisatie tal van voordelen biedt, laat staan dat ondernemingen dat voorbeeld niet zouden volgen.
Geen idee waar te beginnen? Wij brengen jou met alle plezier in contact met een geschikt ICT-bedrijf die een en ander voor jou kan uitwerken. Of het nu gaat om gegevensbeveiliging, Cloud, ICT-detachering, Hardware aanschaf of ICT-beheer: voor iedere opdracht is er wel een geschikt ICT-bedrijf te vinden. Zoek vandaag nog een bedrijf via VindICTbedrijf.nl en voor je het weet geniet ook jij van een verlichtende administratieve vereenvoudiging en de voordelen van optimale digitale processen binnen jouw onderneming.
Terug naar overzicht