Bijna twee jaar geleden ziet ICTpartnergezocht het levenslicht. Op 15 april 2015, tijdens een netwerkontbijt in het Fletcher Hotel te Den Haag, valt het kwartje. Het is 6.00 uur ’s ochtends. Hoewel de bijeenkomst boeiend is, dwalen mijn gedachten af naar de dag die nog komen gaat. Als de hoteleigenaar, waar de ontbijtsessie wordt gehouden, een gedenkwaardig zin uitspreekt, gaat er een wereld voor me open: “Willen jullie een review achterlaten op Tripadvisor?”
‘Maar dat ís het!’, denk ik meteen. ‘Waarom is zo’n vergelijkingssite er niet voor de ICT-branche?’
Met ‘dat is het’ doel ik op een online platform, waarop vraag en aanbod op het gebied van ICT samenkomen. Organisaties moeten online snel en eenvoudig in contact komen met een ICT-bedrijf. Zonder zelf eerst tientallen websites door te moeten spitten van ICT-bedrijven vol met dezelfde USP’s. Daarbij helpt het platform ICT-bedrijven aan hoogwaardige leads. Hete leads, vanwege het simpele feit dat een organisatie via ICTpartnergezocht zelf op zoek gaat naar ICT-bedrijven. Niet omdat een lead tot stand is gekomen dankzij een opdringerige call agent, die zijn studie Rechten moet bekostigen van zijn bonussen.
‘Kers op de taart’
In de auto terug, dwalen mijn gedachten verder af. Hoe gaaf is het als ik een IT-manager help bij het vinden van een ICT-bedrijf, zonder dat er 10 gesprekken met verschillende aanbieders plaats hoeven te vinden? Hoe gaaf is het als ik ICT-bedrijven écht kan helpen aan nieuwe klanten? Met die dromen in het achterhoofd is ICTpartnergezocht ontwikkeld. Met succes. In korte tijd hebben meer dan 400 ICT-bedrijven zich geregistreerd. Organisaties maken dankbaar gebruik van de website; er zijn opdrachten geplaatst en leads verkocht. Kers op de taart zijn de eerste deals, getuige dit succesverhaal .
Wie een succesvolle ondernemer wil zijn – én blijven, weet dat hij nimmer op zijn lauweren mag rusten. Na de eerste successen, die niet alleen tijd, maar ook geld kosten, is het tijd om de boer op te gaan. Immers: als je wilt blijven groeien, moet je op een gegeven moment gaan samenwerken. Niet alleen om de financiële huishouding op orde te krijgen, maar vooral vanwege de vergaring van meer kennis op het gebied van online marketing en alles wat komt kijken bij het opzetten van een online platform.
Zonder businessplan, maar met een goedwerkend prototype, is het spaarvarken kapot geslagen en een goede PR-dame aan het werk gezet. Zij zorgt er vervolgens voor dat ICTpartnergezocht onder de aandacht komt bij investeerders.
‘de Tripadvisor voor ICT-bedrijven’
Na Emerce, de Marketingtribune, de Ondernemer (die kopte met: ‘de Tripadvisor voor ICT-bedrijven’) (SEO) en een optreden bij BNR, worden er vele deuren geopend. Niet alleen serieuze investeerders tonen interesse. Ook familie, vrienden en oud-collega’s, in het bezit van een oude, goedgevulde sok, zijn bereid om financiële ondersteuning te bieden.
Een luxepositie, toegegeven, maar dat maakt het er niet gemakkelijker op, want voor wie kies je? Een van je beste vrienden met vermogen? Een oude leidinggevende die goed geboerd heeft, of toch die goedlachse oom, die z’n knip trekt? En wat ga je vervolgens met hun centen doen? Welk risico neem je?
Vraag en aanbod samenbrengen op het gebied van ICT, dat is waar ik goed in ben. Echter, moet er nu even met een ander bijltje worden gehakt. Geld ophalen. Een samenwerking aangaan. ICTpartnergezocht moet worden gedeeld met een partner. Contracten met veel wollige juridische taal. Juridisch advies dat onderhandelingen soms op scherp zet. Het is een heftige rit.
Omdat de benodigde investering voor 85 procent bestaan uit online marketing, worden 8 afspraken met diverse marketingbureaus gepland, experts op het wereldwijde web. Bij het eerste gesprek is het direct raak. ‘Zal wel toeval zijn’, denk ik nog als de eerste stroopwafel mij wordt aangereikt in het kantoor van het Rotterdamse Dutch Blue. Enkele meetings en stroopwafels later wordt al snel duidelijk dat ICTpartnergezocht en Dutch Blue een vruchtbare samenwerking aangaan, ondersteund door een externe investeerder.
Zoals je van een Rotterdamse bedrijf kunt verwachten, is de daad bij het woord gevoegd en wordt er inmiddels druk gewerkt aan een nieuwe portal.
Wat is het toch mooi om te mogen werken met een webdesigner, die wel gedachten moet kunnen lezen; zo goed worden mijn wensen vertaald. Wat is het toch mooi om te werken met gepassioneerde developers, die 24/7 beschikbaar zijn. Wat is het toch mooi om te werken met een team van online marketeers, dat er een sport van heeft gemaakt om alles wat met internet te maken heeft om te zetten in conversie. En wat is het toch mooi om een investeerder te hebben met een enorm netwerk, in zowel binnen- als buitenland.
Met gepaste trots gaan we ons eerste wapenfeit presenteren: een gloednieuwe website en een nieuwe naam: VindICTbedrijf.nl. ‘Responsive’,‘user-experience’,‘design’. We hebben overal aan gewerkt, met als doel: organisaties helpen bij het snel en eenvoudig vinden van een betrouwbaar ICT-bedrijf en ICT-bedrijven helpen bij het vinden van nieuwe klanten. Dat is wat we doen. Niet meer en zeker niet minder.
Terug naar overzicht