Wanneer een onderneming groeit, moet de ICT-omgeving eigenlijk ook mee groeien. Veel bedrijven zijn hier niet op voorbereid en komen ineens terecht in een situatie waarbij ze geen grip meer hebben op hun omvangrijke arsenaal aan ICT-materiaal. Over printers, telefoons, servers en desktops: uitbesteden of zelf die klus eventjes proberen klaren? Wij hebben voor je het een en ander op een rij gezet.
Ik klaar die klus wel zelf!
De keuze om al dan niet over te gaan tot outsourcing mag niet enkel en alleen afhangen van financiële criteria en voorgaande ervaringen. Natuurlijk moet je deze criteria ook in rekening brengen, maar ze mogen de voordelen van uitbesteding niet decimeren tot kippetjespraat.
In eerste instantie zal je intern moeten evalueren of het met de huidige kennis en vaardigheden mogelijk is om het systeembeheer op eigen houtje uit te voeren. Is dat niet het geval, dan zal je mogelijk bijkomstig (tijdelijk) personeel moeten aanwerven. Bijkomstig personeel betekent extra druk op de onderneming want je moet nu ook voldoen aan alle andere sociale en fiscale verplichtingen – enkel wanneer je doorlopend iemand nodig hebt kan dat rendabel zijn. Beschikt de nieuwe werknemer bovendien wel over de juiste expertise? Gaat het beheer wel vlot verlopen? Dat zijn vragen waar je hoe dan ook mee aan de slag moet, daarom is het aangeraden om op voorhand objectieve criteria uit te schrijven en een accurate kostenschatting te maken voor het verdere beheer.
Hoe dan ook kan het interessant zijn om met diezelfde criteria enkele vrijblijvende offertes aan te vragen. Mogelijks kan het dan ook interessanter zijn om een en ander uit te besteden aan een ICT-bedrijf die bijvoorbeeld het systeembeheer overneemt. Vaak beschikken deze ICT-bedrijven over een zeer uitgebreide expertise en betaal jij alleen voor datgene wat je nodig hebt. Zo neem je alleen de juiste mensen aan die beschikken over de juiste expertise die jou doorlopend objectief kunnen informeren over de nieuwste evoluties binnen dit domein.
Wat je zelf doet, doe je meestal beter?
Outsourcing moet daarentegen ook niet verheerlijkt worden tot een wereld van enkel en alleen voordelen. Alle hout is geen timmerhout en soms weet je niet hoe efficiënt alles zal verlopen. Wat je zelf doet doe je soms niet beter, zeker niet met de juiste expertise, maar toch mogen ook de nadelen van het uitbesteden niet miskent worden. Zo zou je het zicht op het beheer wel eens kunnen verliezen, zal het ICT-bedrijf zijn afspraken mogelijks niet (tijdig) nakomen en zal je bepaalde gegevens aan een externe partij moeten vrijgeven. Toch is enige relativering van deze nadelen op zijn plaats: is dit alles niet altijd het risico van ondernemen? Is ondernemen niet altijd een kwestie van vertrouwen? Ga daarom op zoek naar een geschikte ICT-bedrijf waarmee je in alle vertrouwen kunt en durft samen te werken.
De gulden middenweg
Het is niet gezegd dat je alles uit hoeft te besteden, maar je kan ook enkele niche-activiteiten van het beheer uit handen geven. Op basis van evaluaties kan je dan later beslissen om al dan niet meer uit te besteden. Een goede overeenkomst met beweegruimte is hier met andere woorden duidelijk aangewezen. Heb jij de afweging gemaakt en besloten dat outsourcing de ideale oplossing is voor jouw onderneming? Plaats dan vandaag nog jou ICT-opdracht op VindICTbedrijf.nl en het ideale ICT-bedrijf zorgt er voor dat jij snel door kan groeien.
Terug naar overzicht