Je hebt een of meerdere ICT-bedrijven gevonden voor jouw ICT-opdracht. Na enkele gunstige gesprekken vraag je aan elk van hen een offerte. Uiteraard denk je “het ICT-bedrijf met de goedkoopste offerte krijgt de opdracht”. Klinkt dat vertrouwd in de oren? Dan moet jij mogelijks op je tellen passen. Waarom? Dat leggen wij met alle plezier uit. ICT-offerte op nacalculatie of ‘fixed price’?
Offertes: een maat voor niks?
De eerste vraag die je je moet stellen is welke waarde zo een offerte heeft. Een getekende offerte is dan wel bindend, ook qua prijs, toch is dergelijke prijsbepaling van aanvullend recht. Meestal wordt bij de offerte ook een hele resem aan algemene voorwaarden opgedrongen, waar je uiteraard ook akkoord mee ging. In de praktijk staat daar meestal wel een beding in dat stipuleert dat de prijs- of ureninschatting ‘louter indicatief is’. Met andere woorden: het geeft een idee, maar is niet bindend. Wanneer de uiteindelijke factuur volgt is het soms even schrikken geblazen. Puur juridisch is hier allemaal niets mis mee. Maar misschien was een ander ICT-bedrijf die de werkuren nauwkeuriger geschat had hier meer aangewezen.
De oplossing: fixed prijs
Heel veel bedrijven werken via een systeem van nacalculatie, vaak gaat het daarbij om diensten op maat van de onderneming. Toch moet ook in dat geval niet perse gekozen worden voor nacalculatie, zelfs bij heel specifieke diensten kan nog steeds gekozen worden voor een zogenaamde fixed price. Je neemt met andere woorden een abonnement (bijvoorbeeld een service level agreement )af van het ICT-bedrijf en deze factureert iedere maand een fixed price, ongeacht het aantal uren. Op deze manier ben je zeker van de maandelijkse kosten en kan je ook de offertes optimaal onderling vergelijken. Omschrijf uitbundig de verwachte diensten en vraag uitdrukkelijk naar een offerte met een fixed price.
Meerwerk & fixed price: een repeterend probleem?
En dan spreek je een duidelijke vaste prijs af – bij meerwerken (al dan niet na oplevering) factureert het ICT-bedrijf alsnog een toelage. Waarom? Dat stond (duidelijk) in de getekende offerte. Ook dit is op basis van het verbintenissenrecht volledig geldig, maar gaat uiteraard in tegen de logica van een zogenaamde ‘fixed price’. Spreek daarom concreet met het ICT-bedrijf af dat jij iedere maand een vast bedrag wenst te storten – zonder ‘gedoe’ over meerwerken of uren. Uiteindelijk moet het ICT-bedrijf zijn prijs maar zo instellen dat zijn urenschatting deze sporadische meerwerken compenseert (ook die na oplevering). En jij? Jij gaat ook niet klagen als het ICT-bedrijf deze maand minder uren gedraaid heeft maar nog steeds hetzelfde bedrag factureert. Goede afspraken maken goede vrienden, zeker als het op geld aankomt.
Een geschikt ICT-bedrijf vinden
Wij van VindICTBedrijf.nl streven naar geschikte matches tussen vragende ondernemingen en ICT-bedrijven. Toch willen wij ook meer doen dan louter vraag en aanbod met elkaar in contact brengen. Daarom investeren wij ook in informatieve berichtgeving die de beleving van beide partijen ten goede hoort te komen. VindICTBedrijf.nl profileert zich dan ook als een betrouwbare partner voor zowel vragende ondernemingen als ICT-bedrijven. Ga daarom vandaag nog op zoek naar een geschikt ICT-bedrijf en ontvang volledig gratis drie offertes van de beste ICT-bedrijven.
Terug naar overzicht