Een recent onderzoek toonde aan dat meer dan de helft van de Nederlandse gemeenten ontevreden zou zijn over hun ICT-leverancier, terwijl slechts 16% van die gemeenten aangeven tevreden te zijn. Een frappant verschil dat voornamelijk zijn oorzaak vindt in de “ondermaatse prijs-kwaliteitverhouding”. Alhoewel een en ander bij hen veroorzaakt werd door de vaak isolerende houding van diezelfde gemeenten. Ontevreden over jouw ICT-leverancier: blijf niet bij de pakken zitten! Tijd voor actie.
Kijk eerst in eigen boezem
Ontevredenheid heeft uiteraard steeds zijn eigen specifieke oorzaken. Vertrek daarom eerst bij jezelf en jouw onderneming. Heb je een service level agreement (SLA) afgesloten met je ICT-leverancier, dan is het een goed moment om deze er bij te pakken en te kijken of de afspraken nageleefd worden. Heeft je ICT-leverancier onlangs de ICT-omgeving gemigreerd naar de Cloud of nieuwe Storage en Virtualisatie software geïnstalleerd? Beoordeel de (getekende) offerte nog eens, als men uit de uren is gelopen kan je hier zien welke afspraken er gemaakt zijn over ‘fixed price’, ‘nacalculatie’ en ‘meerwerk’. We gaan er dan wel vanuit dat hier afspraken over gemaakt zijn. Zo zou er ook een ureninschatting moeten zijn, liefst met een akkoord van beide partijen. Ga vervolgens in gesprek met je ICT-leverancier.
Indien dit niet het gewenste resultaat oplevert, breng nogmaals in kaart wat de wensen, noden en behoeften zijn – bepaal ook wat een redelijke prijs is conform diezelfde wensen. Heb je daar niet meteen een idee van? Vraag dan gratis en vrijblijvend een offerte aan. Vergelijk nadien ook met de tarieven van de eigen ICT-leverancier. Is er een verschil? Bundel alles tot een dossier en ga wederom in gesprek met elkaar.
De huidige leverancier heeft de voorkeur
Mogelijks berust een en ander op een misverstand. Misschien heb jij wel nooit jouw concrete eisen doorgegeven of werden die verkeerd geïnterpreteerd? Dat hoeft geen probleem te zijn indien daar open en transparant over gesproken kan worden. Doet de huidige ICT-leverancier concrete beloftes? Noteer een en ander op papier en geef aan dat er binnen een periode van drie tot zes maanden een evaluatie zal volgen. Is die negatief of wil jouw ICT-leverancier de kwaliteit of gerichtheid van zijn diensten niet aanpassen? Dan wordt het mogelijks tijd om naar een andere ICT-leverancier over te stappen.
Ga op zoek naar een nieuwe ICT-leverancier
Hier kom je terecht in een straatje met voor- en nadelen. Het voornaamste nadeel is dat het heel vaak moeilijk (of duur) is om zomaar over te schakelen van ICT-leverancier. Bovendien kan het soms zijn dat nieuwe software of licenties moeten worden aangeschaft, dat er een inwerkperiode zal zijn of dat er in de beginperiode ‘bugs’ optreden. Wij dramatiseren een en ander hier mogelijks, maar het is hoe dan ook belangrijk om hierop voorbereid te zijn. Idealiter spreek je vooraf met de (potentiële) ICT-leverancier en vraag je duidelijkheid over het verloop van deze overstapfase.
Anderzijds is zeker ook een positieve noot te bespeuren. Het eerder aangelegde dossier bevat duidelijk en concreet jouw wensen. Voeg je daar bovendien ook nog concrete informatie aan toe betreffende jouw ontevredenheid, dan beschik je meteen over een concreet werk om een offerte op te vragen of om als concrete eis voor de nieuwe dienstverlening op te leggen. Des te meer jouw ICT-leverancier jouw noden in kaart kan brengen, des te beter de kwaliteit van de door hem geleverde diensten.
Nood aan een offerte?
Behoefte aan een offerte op basis van jouw noden en wensen? Om de prijsbepaling te vergelijken met die van de huidige ICT-leverancier? Om sterker in de schoenen te staan bij onderhandelingen met diezelfde leverancier? Of om dan toch de overstap te maken naar een andere ICT-leverancier? Via VindICTbedrijf.nl vraag je snel, adequaat en bovendien volledig gratis drie offertes aan bij de beste ICT-bedrijven. Bekijk, vergelijk en beslis!
Terug naar overzicht