Het verliezen van alle bedrijfsgegevens, documenten en software is een nachtmerrie voor ieder bedrijf. Echter is het voorkomen van dataverlies zeer eenvoudig. Dit is namelijk een fluitje van een cent als je een backup maakt van alle belangrijke gegevens en bestanden.
Dataverlies
Data kan bijvoorbeeld verloren gaan doordat de harde schijf van je laptop of computer het begeeft. Waarschijnlijk weet je je geen raad meer als je alle data verliest. Het marktonderzoeksbureau IDC heeft een onderzoek gepubliceerd waarin wordt aangetoond dat een ICT-storing bedrijven gemiddeld 22.000 euro kost. Dat is per incident. Dit bedrag loopt zo hard op door de onderbreking van werkzaamheden en het opnieuw moeten verkrijgen van verloren data. Niet erg professioneel naar jouw klanten toe.. Iets wat je eenvoudig kunt voorkomen met behulp van backups.
Soorten backups
Het maken van een backup heeft alleen zin als dit op de juiste manier wordt uitgevoerd. Dit kan op verschillende manieren. Ten eerste kan je kiezen voor een handmatige backup. Hiervoor kan een USB-stick, externe harde schijf of een andere opslagruimte worden gebruikt. Bij een handmatige backup is het aan te raden dat je consequent – minimaal één keer per week – een backup maakt. Een nadeel van handmatige backups is de opslag ervan. Bij de uitbraak van een brand in het bedrijfspand gaan alsnog alle gegevens verloren die zich bevinden op de externe harde schijf.
Bij het handmatig maken van kopieën van bestanden weet je precies wat je kopieert. Je hebt er volledig controle over. Maar het kan al snel een tijdrovende klus worden. Een andere manier is het maken van een automatische backup. Met een automatische backup zijn jouw bestanden altijd opgeslagen. Controleer wel wekelijks of de backup is gemaakt.
De Cloud
Op een externe harde schijf of USB-stick zijn je gegevens alsnog kwetsbaar. Ze zijn namelijk niet bestand tegen water- of brandschade. En wat als je het kwijt raakt? In de Cloud zijn jouw gegevens, bestanden en software wél veilig opgeslagen. Fijn gevoel, niet? Maar dat is niet het enige waar een backup in de Cloud handig voor is. Zo kun je de opgeslagen bestanden op verschillende apparaten op verschillende plaatsen openen. Je bent dus niet meer gebonden aan één vaste werkplek. Er zijn verschillende clouddiensten. Je kunt kiezen voor een openbare, private cloud of hybrid Clouddienst.
Backup as a service
Ook het gebruik van de Cloud als opslagplaats voor je backup kent nadelen. Wat als er een (langdurige) ICT-storing optreedt bij de leverancier waardoor de Cloudapplicatie niet bereikbaar is? Een storing kan behoorlijk wat ellende en kosten met zich meebrengen. Vergelijk daarom altijd verschillende Cloud providers. Overweeg je keuze op basis van onder andere garantie over de bereikbaarheid van de Cloud. Check daarnaast altijd of je leverancier over de juiste certificeringen bezit. Hou altijd in je achterhoofd: backuppen in de Cloud is belangrijk voor jouw bedrijf en ga dus niet direct in zee met de goedkoopste Cloud provider.
Een voordeel is dat het merendeel van de ‘backup as a service’ aanbieders geavanceerde encryptie toepast bij het maken van een backup. Dit maakt het lastig voor hackers en cybercriminelen om toegang te krijgen tot jouw gegevens.
De veiligste strategie
De meest veilige strategie om jouw gegevens, bestanden en software op te slaan is het maken van zowel een backup op een eigen externe harde schijf, als het maken van een backup in de Cloud. Zo ben je er vrijwel 100% zeker van dat je altijd toegang hebt tot je gegevens in het geval van een crash.
Checklist
Deze checklist helpt je bij het overstappen naar het maken van back-ups in de Cloud.
1: Ga na welke gegevens het meest belangrijk zijn voor jouw bedrijf (zoals klantenbestand).
2: Zorg ervoor dat de internetverbinding in het bedrijfspand in staat is om grotere bestanden te verzenden en ontvangen.
3: Maak een stappenplan voor als er een ICT-storing uitbreekt. Als je een Cloud provider hebt, maak hier dan duidelijke afspraken over.
4: Check of de Cloud provider beschik over de juiste certificeringen.
VindICTbedrijf.nl
Je moet dus met heel veel zaken rekening houden bij het kiezen van de een Cloud provider. Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste Cloud aanbieder die perfect bij de behoeften van jouw bedrijf past? Vind dan snel en eenvoudig een ICT-partner op www.VindICTbedrijf.nl. Hier kun je met behulp van reviews, specialisaties, partnerstatussen en certificeringen eenvoudig een selectie maken van een aantal ICT-bedrijven die contact mogen opnemen. Wij streven ernaar dat de geselecteerde ICT-bedrijven binnen 48 uur contact opnemen voor het maken van een afspraak of het aanbieden van een offerte. Op deze manier kun je gratis, snel en efficiënt vergelijken en verzeker je jouw organisatie ook nog eens van een goede prijs.