Hosted VoIP: wat is het en wat kan je ermee?

Door VindICTbedrijf.nl - Geplaatst op 18 september 2017
Hosted VoIP: wat is het en wat kan je ermee?

Heb jij ook liever een telefoonlijn waarbij je beter bereikbaar bent voor klanten tegen lagere kosten? Met VoIP kan je dit bereiken. Tegenwoordig verloopt telefonische communicatie binnen een bedrijf en tussen bedrijven onderling vaak anders dan vroeger, namelijk via het internet. Telefonie in de Cloud wordt ook wel VoIP genoemd. De afkorting VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Naast de gewone variant kennen we ook Hosted VoIP. Bij VoIP maak je gebruik van het internet om ‘spraak-pakketjes’ naar iemand over te maken: data en spraak komen als het ware samen.

Internetbellen

Internetbellen kent drie belangrijke voordelen ten opzichte van de traditionele telefonie die we gewend zijn. Zo is er sprake van meer flexibiliteit, een hogere functionaliteit en ten slotte liggen de kosten voor VoIP een stuk lager. Hierdoor hebben heel wat bedrijven jaren geleden de overstap gemaakt naar VoIP.

Hosted VoIP

In plaats van telefonie over een analoge lijn hebben bedrijven bij VoIP verschillende opties wat betreft de inrichting van de centrale. Zo kan je kiezen voor een centrale op eigen locatie (en dus in eigen beheer). Het is ook mogelijk om een voor een alternatief te kiezen, namelijk Hosted VoIP. Hierbij wijst ‘hosted’ erop dat de centrale wordt beheerd door een externe partij. Bij Hosted VoIP staat de centrale ergens anders. Er is in dat geval geen fysieke telefooncentrale meer nodig, omdat de telefoontoestellen via het internet verbinding maken met de centrale in de Cloud. Ook het onderhoud, de upgrades en backups van het systeem verzorgd door de provider.

De voordelen van Hosted VoIP

Het gebruiken van een externe centrale – wat dus het geval is bij Hosted VoIP – kent een aantal voordelen ten opzichte van het beheren van een eigen centrale:

  • Er zijn geen aanschafkosten
  • Het is locatie onafhankelijk
  • De provider beschikt over de juiste kennis
  • Je maakt geen onnodige kosten

Geen aanschafkosten

Ten eerste is er geen sprake van hoogoplopende aanschafkosten. Door gebruik te maken van een centrale die door de provider ter beschikking worden gesteld, hoef je zelf te investeren in de aanschaf van een een telefooncentrale niet te doen. De enige kosten die je moet betalen, worden aangerekend als een bijdrage om jouw deel van de centrale in te richten.

Locatie onafhankelijk

Ten tweede is het is mogelijk om locatie onafhankelijk te werken, want het is een efficiënte wijze van telefonie in de Cloud. Deze vorm van VoIP communicatie is ideaal als werknemers wel eens vanaf thuis of een andere werkplek aan de slag moeten.

Kennis

Een derde voordeel is dat de provider de juiste kennis ter beschikking heeft. Wanneer je VoIP afneemt bij een externe partij hoef je niemand op te leiden voor troubleshooting. Jouw provider is steeds beschikbaar om jouw vragen beantwoorden en mee te helpen zoeken naar oplossingen wanneer er zich problemen voordoen. De provider draagt namelijk de volledige verantwoordelijkheid voor het onderhoud, beheer en de support van de centrale.

Geen onnodige kosten

Tot slot hoef je enkel betalen voor wat je nodig hebt. Bij het gebruik van een externe centrale via een provider betaal je alleen voor de diensten waar je gebruik van maakt. Het is bovendien ook heel makkelijk om een switch te maken tussen deze functionaliteiten. Wanneer je behoefte hebt aan een aantal extra nummers of toestelaansluitingen, hoef je alleen contact op te nemen met jouw provider en het wordt geregeld. De provider zal dit in een mum van tijd voor je aanpassen.

Wel of niet hosten?

Om effectief voor hosted VoIP te kiezen, dien je als bedrijf eerst enkele zaken in overweging te nemen. Deze keuze is afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld of er al VoIP aanwezig is, het aantal medewerkers binnen het bedrijf en de benodigde functionaliteiten.

De meest veilige en zekere oplossing is gebruik maken van VoIP met hosting service. Het is daarnaast minder duur dan het aanschaffen en onderhouden van een eigen centrale. Werken met een eigen centrale is pas interessant wanneer jouw bedrijf meer dan 20 medewerkers telt. Vaak wordt er beweerd dat wanneer een bedrijf behoefte heeft aan meerdere functionaliteiten, een eigen VoIP centrale efficiënter is. Er zijn echter steeds meer aanbieders voor Hosted VoIP die een uitgebreid pakket functionaliteiten aanbieden.

Het is voor bedrijven met een eigen VoIP centrale niet per se interessant om over te stappen naar de hosted variant. Er zijn namelijk al investeringen gedaan in de eigen centrale. Last but not least spelen ook het type bedrijf en de situaties waarmee het te maken krijgt een rol.

Heb je hulp nodig bij het vinden van een VoIP aanbieder?

Zoek je een geschikt ICT-bedrijf omtrent VoIP bellen? Dan zit je bij VindICTbedrijf.nl goed. Plaats je ICT-opdracht en kom snel in contact met betrouwbare ICT-bedrijven. Ga vandaag direct op zoek naar een geschikt ICT-bedrijf voor uw VoIP-behoeften. Plaats vrijblijvend je ICT-vraagstuk en de door jou geselecteerde ICT-bedrijven nemen binnen 48 uur contact op.

Terug naar overzicht

Kies je categorie en vul je postcode in om een ICT-bedrijf te vinden

Particulier
Zakelijk
Voor grote en kleine organisaties
met een ICT-vraagstuk
Bespaar tijd en geld door
snel en efficiënt te zoeken
Een transparante en
overzichtelijke vergelijking

Het onafhankelijke platform VindICTbedrijf.nl blijkt voor ons zeer succesvol om zo aan goed gekwalificeerde leads te komen.

DataByte

  • Peter Bijker
  • Commercieel directeur

Hoe werkt het?

Kies en vergelijk ICT-bedrijven

Kies en vergelijk

Kies en vergelijk de 3 beste ICT-bedrijven op basis van reviews, specialisaties, partnerstatussen en ISO-certificeringen.

Plaats je ICT-opdracht

Vraag offertes aan

Vraag tot maximaal 3 offertes aan in een paar eenvoudige stappen. Alle grote en kleine ICT-opdrachten kunnen geplaatst worden.

partners-respond

ICT-bedrijven reageren

Maximaal drie ICT-bedrijven reageren binnen 48 uur na het plaatsen van je ICT-opdracht om een offerte te maken.

Voor grote en kleine organisaties
met een ICT-vraagstuk
Bespaar tijd en geld door
snel en efficiënt te zoeken
Een transparante en
overzichtelijke vergelijking
557
ICT-bedrijven
169
Reviews
4332
Opdrachten