Vaak dringen ICT-leveranciers er nogal hardnekkig op aan om een service level agreement (SLA) met hen af te sluiten. Ze halen daarbij aan dat dit de beste garantie is voor een vlotte service, ook tijdens een escalatie. Allemaal goed en wel, maar wanneer is een service level agreement (SLA) eigenlijk écht aan te raden?
Wanneer is een SLA interessant?
Hopen op 100% service en beschikbaarheid is als ijzer met handen breken. Toch kan een service level agreement (SLA) soms handig zijn, bijvoorbeeld wanneer de diensten aan bepaalde kwaliteitseisen moeten voldoen. Deze kwaliteitseisen kunnen dan opgenomen worden in de overeenkomst en aan de hand van allerhande bedingen afgedwongen worden. Een SLA geeft bovendien meteen inzicht op het kostenplaatje van de dienstverlening en kan soms ook resulteren in een fikse kostenbesparing.
Wanneer is een SLA minder geschikt?
Een service level agreement (SLA) moet voornamelijk gezien worden als de voorwaarden waarop beide partijen kunnen terugvallen. Het geeft een idee van de diensten die de ene partij kan aanleveren en de diensten die de andere partij zal afnemen. Wanneer je als afnemer voortdurend grip wilt blijven hebben op de geleverde diensten, dan kan een service level agreement (SLA) misschien minder geschikt zijn. De leverancier zal immers vaak zogenaamde responsietijden opnemen, waardoor de graad van afhankelijkheid zal toenemen. Bovendien moet je jezelf de vraag stellen of het voortdurend controleren van de andere partij überhaupt zelfs voordeel zal opleveren: kon je dan niet beter de werkzaamheden intern laten uitvoeren? Hiernaast moet ook gekeken worden naar de ICT-leverancier: kan hij wel de diensten leveren die hij belooft te leveren? Zo kan het gebeuren dat een ICT-leverancier eigenlijk (gedeeltelijk) afhankelijk is van een derde partij om zijn diensten (tijdig) te leveren. Op dat moment heb je als afnemer twee keuzes: je kan op zoek gaan naar een andere ICT-dinsteverlener, of je kan concrete afspraken maken omtrent deze situatie. Denk bijvoorbeeld aan boetebedingen in functie van de gewenste responstijden of aan een clausule die de opdrachtnemer verplicht om bepaalde afspraken in zijn contracten met relevante derden op te nemen. Dergelijke clausules kunnen dan ook een belangrijke mate van zekerheid garanderen.
Hoe vind ik een geschikt ICT-bedrijf?
Is een Service Level Agreement (SLA)een meerwaarde voor jouw onderneming? Een geschikt ICT-bedrijf vinden tussen ruim 60.000 Nederlandse ICT-bedrijven is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Daarom heeft VindICTbedrijf een handige tool ontwikkelt om snel in contact te komen met ICT-dienstverleners. Plaats vandaag nog een gratis ICT-opdracht en voor je het weet kan ook jij jouw onderneming ontzorgen.
Terug naar overzicht